آشنایی با جعبه لایتنر

نویسنده : testino-خواندن: ۶ دقیقه-۱۴۰۲ اسفند
blog image

استفاده از فلش کارتها برای یادگیری موضوعات مختلف از جمله به خاطر سپردن کلمات، سابقه طولانی دارد و از قرن ۱۹ میلادی مورد استفاده قرار گرفته است. فلش کارتها از طریق تقویت active recall که به معنی تلاش و کوشش برای به یاد آوردن می باشد، باعث یادگیری بهتر میشود که بسیار موثر بوده و باعث یادگیری طولانی تر می‌شود

یکی از بهترین روش های بهره گیری از قدرت فلش کارتها، استفاده از سیستم یادگیری لایتنر می باشد که با نام جعبه لایتنر شناخته می‌شود. در این روش کارتها بر اساس میزان یادگیری فرد، گروه بندی می‌شود و زمان بیشتری برای کارتهایی که در یادآوری آنها مشکل داشتیم، صرف می‌شود.

انواع الگوریتم های مختلفی برای پیاده سازی سیستم لایتنر مورد استفاده قرار گرفته است که تفاوت های جزئی در آنها وجود دارد. یکی از معروف ترین این الگوریتم ها به این صورت است که کارتها به 5 دسته (جعبه) تقسیم می‌شود.

اولین کلمه یا مطلبی که قصد یادگیری آن را داریم وارد جعبه اول می‌شود که باید بعد از یک روز مرور شود. در این حالت اگر یادآوری، موفق بود آن کارت به جعبه بعدی منتقل می‌شود و اگریادآوری موفقیت آمیز نبود در جعبه یک باقی می ماند. کارت های موجود در جعبه دوم پس از دو روز باید مرور شود و در صورت موفقیت به جعبه بعدی منتقل می‌شود. و ادامه فرایند به همین صورت انجام میگیرد. در هر مرحله از مرور، اگر یادآوری کارت موفقیت آمیز نبود به جعبه اول باز میگردد و پس از یک روز باید مرور شود.

جعبه لایتنر
لایتنر
leitnerbox